PARK ZAHRAD
Projekt: Atraktivnější výuka zahradnických oborů
Operačníprogram – ROP NUTS II Moravskoslezsko 2007-2013
Číslo projektu CZ.1.10/2.1.00/29.01745
2.1.1 Rozvoj infrastruktury pro vzdělávání
Financování projektu
Zdroj financování projektu | Výše podílu v Kč |
Celkové výdaje projektu | 8 778 250 |
Přiznaná dotace z Fondu soudržnosti EU | 8 772 200 |
Podíl Moravskoslezského kraje | 6 050 |
Investiční záměr měl zejména tyto požadované parametry:
- edukativní charakter obsahu i formy zahrady
- vysoká úroveň designu jako inspirace pro návštěvnost objektu veřejností
- potenciál pro pořádání společenských akcí
- rekreační a sportovní vybavení pro školu i veřejnost
CELKOVÁ SITUACE

SCHÉMA JEDNOTLIVÝCH ZAHRAD

Gotická zahrada
Kompozice připomíná rajský dvůr. Zeravy tvoří sloupoví, ve středu je kortenový zvýšený záhon jako dlážděné plato se skalničkami a solitérním rakytníkem. V portiku šlapákový motiv s polštářovými rostlinami.
Italská barokní zahrada
Kompozice se rozvíjí na půdoryse centrální elipsy ke které směřují osy cest ze všech světových stran a prorážejí provlněnou zeď, tvořící polouzavřený prostor. Hlavní osa směřuje do krajiny přes kulisy zvlněných kortenových záhonů se sortimentem travin a keřovými dřezovci. Zeď je zvenčí pestrobarevně pomalována grafitti, zevnitř je zlatá, odrážející barevný sortiment záhonů trvalek podle ročních období.

Secesní zahrada
Přestože jsme si vědomi jisté spornosti vymezit a zařadit takto nazvanou zahradu do tohoto souboru, opět jsme zvolili zkratku jako symbol historismu a jeho nejcennější etapy v závěru 19.století. Ostatně kompozice Gerdtrude Jekyll mají také blíže již ke křehkosti secese než k těžkosti a kýčovistosti historismu.
Kruhový parter ve tvaru šperku je v kruhových výřezech kombinací dlažby, kde je velký kontrast mezi broušeným betonem a štětovou dlažbou doplněnou barevnou mozaikou střepů ala Gaudí a pestrými záhony trvalek.

Japonská a čínská
Zahrady jsou v současnosti ve výstavbě. Náznakově se zde objeví to nejtypičtější pro jednotlivé tradice opět v modernějším tvarosloví jako volné citace. Japonská zahrada bude obsahovat miniaturu ostrova v moři písku s kortenovými šlapáky, nebude chybět ani pozorovací terasa.
Čínská zahrada bude labyrintem menších prostor s bambusem a stromy, vytvořených systémem bílých zdí a úzkými průchody či okny.
Poslední část je nazvána zahradou čínsko-japonské tradice, kde hrají hlavní roli terénní modelace, připomínající anglickou zahradu, která z této inspirace také částečně vzešla a jejich rozdílné pojetí od stylizovaného kopce po travnatý kopec s tvarovaným borovicovým lesem.

Renesanční zahrada
Zahrada má dvě části, travnatý parter členěný diagonálami s akcenty oranžérijních rostlin v nádobách a zeleninovou zahradu s pergolou. Základní kompoziční osy směřují ke kortenovým nikám s prosklením.

Francouzská barokní zahrada
Plocha je členěna na lichoběžníkové i čtvercové a obdélníkové tvary, které vystupují podél hlavní osy, směřující do krajiny (budoucí anglická zahrada) a jsou obsazeny sortimentem stromů s tvarovanými korunami. V podrostech je sortiment pokryvných trvalek s různými technologiemi založení a pěstění. Střed tvoří plochy s letničkami.

Moderní zahrada
Trochu zavádějící název, leč prozatím čitelný pro širokou veřejnost i studenty. Je pojata jako ostravská výsypka se zbytkem železného šrotu. Tak trochu na způsob známých kompozic na plochách brownfields např. Natur park v Berlíně, kde se objevuje motiv sukcese v podobě nahodilých výsevů s přísadbou trvalek a keřů pod břízami. Výrazný motiv je také lomový kámen z nichž některé jsou potaženy střepy kachliček stejně jako v zahradě secesní.
